നെഹ്റു ട്രോഫി വള്ളംകളി
വിക്കിപീഡിയ, ഒരു സ്വതന്ത്ര വിജ്ഞാനകോശം.
കേരളത്തിലെ പ്രധാന ജലമേളകളിലൊന്നാണ് നെഹ്റു ട്രോഫി വള്ളംകളി. ആലപ്പുഴ ജില്ലയിലെ പുന്നമടക്കായലിൽ
വർഷത്തിലൊരിക്കൽ അരങ്ങേറുന്ന ഈ ജലോത്സവം ഒട്ടനവധി മറുനാടൻ വിനോദ
സഞ്ചാരികളെയും ആകർഷിക്കുന്നുണ്ട്. നെഹ്റു ട്രോഫി വള്ളംകളി സമിതിയുടെ
ആഭിമുഖ്യത്തിൽ എല്ലാവർഷവും ഓഗസ്റ്റ് മാസത്തെ രണ്ടാം ശനിയാഴ്ച അരങ്ങേറുന്ന ഈ ജലമേള അരനൂറ്റാണ്ടു പിന്നിട്ടു.
ഉള്ളടക്കം |
ചരിത്രം
ഇന്ത്യയുടെ പ്രഥമ പ്രധാനമന്ത്രിയായിരുന്ന ജവഹർലാൽ നെഹ്റുവിന്റെ കേരള സന്ദർശനത്തോടനുബന്ധിച്ച് കേരള സർക്കാർ പ്രത്യേകമൊരുക്കിയ ചുണ്ടൻവള്ളംകളി മത്സരത്തോടെയാണ് നെഹ്റു ട്രോഫിയുടെ ചരിത്രം ആരംഭിക്കുന്നത്. 1952ലായിരുന്നു ഇത്. ആലപ്പുഴ ജില്ലയിലെ പുന്നമടക്കായലിലാണ് മത്സരം അരങ്ങേറിയത്. ചുണ്ടൻവള്ളങ്ങളുടെ തുഴയെറിഞ്ഞുള്ള പോരാട്ടാം ആവേശത്തോടെ വീക്ഷിച്ച നെഹ്റു മത്സരാന്ത്യത്തിൽ സകല സുരക്ഷാ ക്രമീകരണങ്ങളും കാറ്റിൽപ്പറത്തി വള്ളംകളിയിൽ ഒന്നാമതെത്തിയ നടുഭാഗം ചുണ്ടനിൽ ചാടിക്കയറി. നെഹ്റുവിന്റെ ഈ ആഹ്ലാദപ്രകടനം അംഗീകാരമായിക്കരുതിയ വള്ളംകളി പ്രേമികൾ അദ്ദേഹത്തെ ചുണ്ടൻവള്ളങ്ങളുടെ അകമ്പടിയോടെ കൊച്ചിവരെയെത്തിച്ചു യാത്രയാക്കി. പിന്നീട് ഇന്ത്യയുടെ പ്രധാനമന്ത്രിമാരായിത്തീർന്ന ഇന്ദിരാ ഗാന്ധിയും രാജീവ് ഗാന്ധിയും ഈ വള്ളംകളിക്കാഴ്ചയിൽ നെഹ്റുവിനൊപ്പം ഉണ്ടായിരുന്നു.ഡൽഹിയിലെത്തിയ ശേഷം സ്വന്തം കയ്യൊപ്പോടുകൂടി വെള്ളിയിൽ തീർത്ത ചുണ്ടൻ വള്ളത്തിന്റെ മാതൃക നെഹ്റു അയച്ചുതന്നു. ഈ മാതൃകയാണ് വിജയികൾക്കു നൽകൂന്ന നെഹ്റൂ ട്രോഫി. തുടക്കത്തിൽ പ്രൈംമിനിസ്റ്റേഴ്സ് ട്രോഫി എന്നായിരുന്നു വള്ളംകളീ അറിയപ്പെട്ടിരുന്നത്. 1969 ജൂൺ ഒന്നിനു കൂടിയ വള്ളംകളി സമിതി കപ്പിന്റെ പേര് നെഹ്റു ട്രോഫി എന്നാക്കിമാറ്റി.
മത്സര രീതി
ചുണ്ടൻ വള്ളങ്ങളുടെ മത്സരമാണ് ഇവിടെ പ്രധാനമെങ്കിലും മറ്റുള്ളവയുമുണ്ട്. ഓടി, വെപ്പ്, ചുരുളൻ എന്നീ വിഭാഗങ്ങളിലായി ഒട്ടേറെ വള്ളങ്ങളും മത്സരത്തിനിറങ്ങും. ഓരോ വിഭാഗത്തിലെയും ജേതാക്കൾക്കും പ്രത്യേക സമ്മാനങ്ങളുമുണ്ട്.ജേതാക്കൾ
നമ്പർ | വർഷം | വിജയിച്ച ചുണ്ടൻ | ബോട്ട് ക്ലബ് | ക്യാപ്റ്റൻ |
---|---|---|---|---|
1 | 1952 | നടുഭാഗം | നടുഭാഗം ബോട്ട് ക്ലബ് | ചാക്കോ മാമ്പിള മട്ടു മാപ്പിള |
2 | 1954 | കാവാലം | കാവാലം ടീം | തൊമ്മൻ ജോസഫ് |
3 | 1955 | പാർത്ഥസാരഥി | എൻ.എസ്.എസ്. കരയോഗം, നെടുമുടി | കെ.ജി. രാഘവൻ നായർ |
4 | 1956 | നെപ്പോളിയൻ | കാവാലം ടീം | തൊമ്മൻ ജോസഫ് |
5 | 1957 | നെപ്പോളിയൻ | പൊങ്ങ ബോട്ട് ക്ലബ് | ജോസഫ് ചെറിയാൻ |
6 | 1958 | നെപ്പോളിയൻ കാവാലം |
പൊങ്ങ ബോട്ട് ക്ലബ് കാവാലം ബോട്ട് ക്ലബ് |
ചെറിയാൻ ജോസഫ് ടി.ജെ. ജോബ് |
7 | 1959 | നെപ്പോളിയൻ | പൊങ്ങ ബോട്ട് ക്ലബ് | ചെറിയാൻ വർഗ്ഗീസ് |
8 | 1960 | കാവാലം | കാവാലം ബോട്ട് ക്ലബ് | മാത്തച്ചൻ |
9 | 1961 | നെപ്പോളിയൻ | പൊങ്ങ ബോട്ട് ക്ലബ് | ചെറിയാൻ വർഗ്ഗീസ് |
10 | 1962 | കാവാലം | കാവാലം ബോട്ട് ക്ലബ് | ടി.ജെ. ജോബ് |
11 | 1963 | ഗിയർഗോസ് | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | പി.കെ. തങ്കച്ചൻ |
12 | 1964 | സെന്റ് ജോർജ്ജ് | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | പി.കെ. തങ്കച്ചൻ |
13 | 1965 | പാർത്ഥസാരഥി | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | പി.കെ. തങ്കച്ചൻ |
14 | 1966 | പുളിങ്കുന്ന് | പുളിങ്കുന്ന് ബോട്ട് ക്ലബ് | തൊമ്മിച്ചൻ |
15 | 1967 | പുളിങ്കുന്ന് | പുളിങ്കുന്ന് ബോട്ട് ക്ലബ് | തൊമ്മിച്ചൻ |
16 | 1968 | പാർത്ഥസാരഥി | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | പി.കെ. തങ്കച്ചൻ |
17 | 1969 | പുളിങ്കുന്ന് | പുളിങ്കുന്ന് ബോട്ട് ക്ലബ് | സി.സി. ചാക്കോ |
18 | 1970 | കല്ലൂപറമ്പൻ | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | വർഗ്ഗീസ് ആന്റണി |
19 | 1971 | കല്ലൂപറമ്പൻ പുളിങ്കുന്ന് |
കുമരകം ബോട്ട് ക്ലബ് പുളിങ്കുന്ന് ബോട്ട് ക്ലബ് |
നെല്ലാനിക്കൽ പാപ്പച്ചൻ ചാക്കമ്മ കണ്ണോട്ടുത്തറ |
20 | 1972 | കല്ലൂപറമ്പൻ | കുമരകം ബോട്ട് ക്ലബ് | നെല്ലാനിക്കൽ പാപ്പച്ചൻ |
21 | 1973 | കല്ലൂപറമ്പൻ | കുമരകം ബോട്ട് ക്ലബ് | നെല്ലാനിക്കൽ പാപ്പച്ചൻ |
22 | 1974 | കാരിച്ചാൽ | ഫ്രണ്ട്സ് ബോട്ട് ക്ലബ്, ചേന്നങ്കരി & വേണാട്ടുകാട് | പി.സി. ജോസഫ് |
23 | 1975 | കാരിച്ചാൽ | ഫ്രണ്ട്സ് ബോട്ട് ക്ലബ്, ചേന്നങ്കരി & വേണാട്ടുകാട് | പി.സി. ജോസഫ് |
24 | 1976 | കാരിച്ചാൽ | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | പി.കെ. തങ്കച്ചൻ |
25 | 1977 | ജവഹർ തായങ്കരി | തായങ്കരി ബോട്ട് ക്ലബ് | കെ.എസ്. വർഗ്ഗീസ് |
26 | 1978 | ജവഹർ തായങ്കരി | തായങ്കരി ബോട്ട് ക്ലബ് | കെ.എസ്. വർഗ്ഗീസ് |
27 | 1979 | ആയാപറമ്പ് വലിയ ദിവാൻജി | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | രവി പ്രകാശ് |
28 | 1980 | കാരിച്ചാൽ | പുല്ലങ്ങടി ബോട്ട് ക്ലബ് | രാമചന്ദ്രൻ |
29 | 1981 | വിജയി ഇല്ല | വിജയി ഇല്ല | വിജയി ഇല്ല |
30 | 1982 | കാരിച്ചാൽ | കുമരകം ബോട്ട് ക്ലബ് | നെല്ലാനിക്കൽ പാപ്പച്ചൻ |
31 | 1983 | കാരിച്ചാൽ | കുമരകം ബോട്ട് ക്ലബ് | നെല്ലാനിക്കൽ പാപ്പച്ചൻ |
32 | 1984 | കാരിച്ചാൽ | കുമരകം ബോട്ട് ക്ലബ് | നെല്ലാനിക്കൽ പാപ്പച്ചൻ |
33 | 1985 | ജവഹർ തായങ്കരി | ഫ്രണ്ട്സ് ബോട്ട് ക്ലബ്, ചേന്നങ്കരി & വേണാട്ടുകാട് | പി.സി. ജോസഫ് |
34 | 1986 | കാരിച്ചാൽ | വില്ലേജ് ബോട്ട് ക്ലബ്, കൈനകരി | സണ്ണി അക്കരക്കളം |
35 | 1987 | കാരിച്ചാൽ | വില്ലേജ് ബോട്ട് ക്ലബ്, കൈനകരി | സണ്ണി അക്കരക്കളം |
36 | 1988 | വെള്ളംകുളങ്ങര | പള്ളാത്തുരുത്തി ബോട്ട് ക്ലബ് | ടി.പി. രാജ്ഭവൻ |
37 | 1989 | ചമ്പക്കുളം | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | എ.കെ. ലാലസൻ |
38 | 1990 | ചമ്പക്കുളം | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | എ.കെ. ലാലസൻ |
39 | 1991 | ചമ്പക്കുളം | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | എ.കെ. ലാലസൻ |
40 | 1992 | കല്ലൂപറമ്പൻ | ശ്രീലക്ഷ്മണ ബോട്ട് ക്ലബ്, മുളക്കുളം | വി.എൻ. വേലായുധൻ |
41 | 1993 | കല്ലൂപറമ്പൻ | യുണൈറ്റഡ് ബോട്ട് ക്ലബ് (യു.ബി.സി.) കൈനകരി | സി.വി. വിജയൻ |
42 | 1994 | ചമ്പക്കുളം | ജെറ്റ് എയർവേസ് ബോട്ട് ക്ലബ്, കൊച്ചിൻ | ആന്റണി അക്കരക്കളം |
43 | 1995 | ചമ്പക്കുളം | ആലപ്പുഴ ബോട്ട് ക്ലബ് | ജോസ് ജോൺ |
44 | 1996 | ചമ്പക്കുളം | ആലപ്പുഴ ബോട്ട് ക്ലബ് | അനിൽ മാധവൻ |
45 | 1997 | ആലപ്പാടൻ | നവജീവൻ ബോട്ട് ക്ലബ്, ആർപ്പൂക്കര | കെ.പി. പൗൾ |
46 | 1998 | ചമ്പക്കുളം | പള്ളാത്തുരുത്തി ബോട്ട് ക്ലബ് | ഡൊമിനിക് കുഴിമറ്റം |
47 | 1999 | ആലപ്പാടൻ | കുമരകം ടൗൺ ബോട്ട് ക്ലബ് | സമ്പത്ത് കണിയാമ്പറമ്പിൽ |
48 | 2000 | കാരിച്ചാൽ | ആലപ്പുഴ ബോട്ട് ക്ലബ് | ബെൻസി രണ്ടുത്തിക്കൽ |
49 | 2001 | കാരിച്ചാൽ | ഫ്രണ്ട്സ് ബോട്ട് ക്ലബ്, ചേന്നങ്കരി & വേണാട്ടുകാട് | ടോബിൻ ചാണ്ടി |
50 | 2002 | വെള്ളംകുളങ്ങര | കുമരകം ബോട്ട് ക്ലബ് | സണി ജേക്കബ് |
51 | 2003 | കാരിച്ചാൽ | നവജീവൻ ബോട്ട് ക്ലബ്, മണിയാപറമ്പ് | തമ്പി പൊടിപ്പറ |
52 | 2004 | ചെറുതന | കുമരകം ടൗൺ ബോട്ട് ക്ലബ് | രാജു വടക്കത്ത് |
53 | 2005 | പായിപ്പാട് | കുമരകം ടൗൺ ബോട്ട് ക്ലബ് | രാജു വടക്കത്ത് |
54 | 2006 | പായിപ്പാട് | കുമരകം ടൗൺ ബോട്ട് ക്ലബ് | രാജു വടക്കത്ത് |
55 | 2007 | പായിപ്പാട് | കുമരകം ടൗൺ ബോട്ട് ക്ലബ് | കുഞ്ഞുമോൻ മേലുവള്ളിൽ |
56 | 2008 | കാരിച്ചാൽ | ജീസസ് ബോട്ട് ക്ലബ്, കൊല്ലം | ജിജി ജേക്കബ് പൊല്ലായിൽ |
57 | 2009 | ചമ്പക്കുളം | ജീസസ് ബോട്ട് ക്ലബ്, കൊല്ലം | ജിജി ജേക്കബ് പൊല്ലായിൽ |
58 | 2010 | ജവഹർ തായങ്കരി | കുമരകം ടൗൺ ബോട്ട് ക്ലബ് | ജോസഫ് ഫിലിപ്പ് |
59 | 2011 | ദേവാസ് | ജീസസ് ബോട്ട് ക്ലബ്, കൊല്ലം | സ്വാൻ ചാക്കോ |
നെഹ്റു ട്രോഫി ജയിച്ച ചുണ്ടൻ വള്ളങ്ങൾ
നമ്പർ | ചുണ്ടൻ | ജയിച്ച തവണ |
---|---|---|
1 | നടുഭാഗം | 1 |
2 | കാവാലം | 4 |
3 | പാർത്ഥസാരഥി | 3 |
4 | നെപ്പോളിയൻ | 5 |
5 | ഗിയർഗോസ് | 1 |
6 | സെന്റ് ജോർജ്ജ് | 1 |
7 | പുളിങ്കുന്ന് | 4 |
8 | കല്ലൂപറമ്പൻ | 6 |
9 | കാരിച്ചാൽ | 13 |
10 | ജവഹർ തായങ്കരി | 4 |
11 | ആയാപറമ്പ് വലിയ ദിവാൻജി | 1 |
12 | വെള്ളംകുളങ്ങര | 2 |
13 | ചമ്പക്കുളം | 8 |
14 | ആലപ്പാടൻ
History of Alappuzha
The history of Alappuzha Visit Official website
of Alappuzha. district forms part of the history of erstwhile state of
Travancore. Considering the geographical position and physical features
of the district, it may be assumed that the word 'Alappuzha' means the
land between the sea and a network of rivers flowing into it. The
master mind that worked in turning Alappuzha to a commercial centre was
Raja Kesava Das, the illustrious Divan of Travancore. For the progress
of Alappuzha, the Divan brought businessmen from all parts of the
country. Canals were opened for the transportation of spices and forest
goods. The 'Vadaicanal' and ' Commercial Canal ' are his
Contributions. Roads were also constructed. Veluthambi Dalva also had
done much for the development of Alappuzha. The light house at
Alappuzha spreads light to a distance of about twenty kilometers.
Alappuzha became the centre of trade for coir, copra, pepper, ginger,
cardamom, rubber and tea.
The port town of Alappuzha was the commercial
metropolis of the erstwhile Travancore. The establishment of a modern
port at Kochi was the beginning of Alappuzha's decline. However, the
emerging trends in tourism lit a green light for resurgence. Visit the
official site of Alappuzha at www.alappuzha.nic.in
Raja Kesava Das (1745-1799)
Once this boy happened to accompany Poku Moosa
to the Royal Palace. Poku Moosa was very faithful to the Maharaja of
Travancore, Karthika Thirunal Rama Varma who was deservingly called by
his subjects as Dharmaraja. The very behaviour of Kesava Pillay much
impressed the Maharaja. This personal appreciation of the Maharaja was
proved true in the coming years by the actual life of the man. Dharma
Raja found in him a God send emancipator for saving the country from the
prevailing troubles and turmoils. The joining together of Dharmaraja
and Raja Kesavadas was an epoch making event in the history of Venad.
Kesava Pillay’s fast but will targeted life
shot up into prominence step by step from the lower rungs of the
official ladder and reached its pinnacle in 1789 as Valiya Divanji, He
was glorified by the British Governor Mornington, by the title Raja in
appreciation of his administrative talents. But hesitating to accept
this honour, out of humility he linked his name with the word Dasan and
liked to be called Raja Kesava Dasan with his own name at the centre. He
was a well trained solider under Captain Dillanoi. After the death of
Dillanoi, Raja Kesava Das became Army Chief of Travancore who won the
battle of Kaladi defeating Tippu Sultan.
His all time contribution is finding an ideal
location and constructing a well planned port city at Alappuzha. He
found Alappuzha as the most suitable, because of the geographical and
oceanic reasons. As a far sighted statesman he knew the importance of
having a port town to trade with the western countries. Raja Kesavadas
was unique in having such a splendid vision, much far ahead of his time.
He became very successful in materialising his dream and a ship
embarked for the first time in 1786 at Alappuzha.
Raja Kesavadas invited business magnets from
Bombay , Gujarat, Kutch etc and encouraged them to settle here and start
industrial enterprises. The infrastructural facilities were generously
offered.
Two parallel canals, commercial canal and
vadaicanal with the ramifying system of waterways were built for the
easy transportation of goods to the port and from there to the western
countries.
Leading industrialists like Navaroji Khawaziji, Vallabha Das Kanchi and others found Alappuzha as their second native place.
For improving foreign trade, Raja Kesavadas
invited shipping companies like Syndhya Steam ship Navigation to start
cargo centres here.
Alappuzha attained legantary progress and
became the financial capital of Travancore at the time of Raja Kesava
Das, the Valiya Divanji, Alappuzha was known throughout the West as the
Venice of the East, Alappuzha was in those days a maritime centre and
tourists paradise. The reign of Raja KesavaDas spread only for a very
short span of ten years.
In the year 1798 Karthika Thirunal Dharmaraja
demised and Balarama Varma, his successor aged fourteen became the crown
prince. Bala Rama Varma was only a puppet in the hands of sycophants,
misguided by Jayanthan Sankaran Nampoothiri. Raja Kesavadas was
proclaimed as a traitor and kept under house arrest allowing Jayanthan
Sankaran Nampoothiri to usurp the post of Dewan. Finally Raja Kesavadas
was poisoned to death (on 21st April 1799) .
The death of Valiya Divanji spread like wild
fire in the capital and a riot followed in which Jayanthan Sankaran
Nampoothiri was murdered and the crown prince was compelled to invite
Velu Thampi and appoint him as Dalava who restored peace in the country.
But Raja Kesavadas even now actually lives as a martyr in the minds of the people in and around Alappuzha.
How to reach Alappuzha
080 Km. South of Cochin International Airport – 70 minutes journey by NH 47
062 Km. South of Kochi – An hour drive from Kochi by NH 47 170 Km. North of Kovalam – 3 ½ hours journey by NH 47 155 Km. North of Trivandrum – 3 hours journey by NH 47 125 Km. West of Thekkady – 3 hours journey by road 050 Km. West of Kottayam – 1 hour journey by road Major Hotels
SI No.
Hotel Name
Phone Number (Access code 91-477)
1
Alleppey Prince Hotel
2243752
2
Palm Grove Lake Resort
2235004
3
Raheem Residency
2239767
4
Lake Palace Lake View
2239701
5
Kayaloram Lake Resort
2232040
6
Royale Park
2264828
7
Alleppey Beach Resort
2263408
8
Punnamada Resort
2233690
9
Hotel Arcadia
2251354
10
Hotel Komala
2243631
11
KTDC Yathri Nivas
2244460
12
Enkey's Tourist Home
2258462
13
KTC Guest House
2254275
14
Palmy Lake Resort
2235938
15
Keraleeyam Ayurvedic Resort
2236950
16
Pagoda Resort
2261597
17
Golden Sands Tourists Inn
2230224
18
Brothers Tourist Home
2251653
19
Raiban Hotel
2251931
| 2
Introduction
The Nehru Trophy Boat Race on the Punnamda Lake,
near Alappuzha, held on the second Saturday of August every year, is
the most competitive and popular of the boat races. On the day of this
fiercely fought boat race, the tranquil lake front is transformed into a
sea of humanity with an estimated two lakh people, including tourists
from abroad, coming to watch the event. For the people of each village
in Kuttanad, a victory at this race for their village boat is something
to be celebrated for months to come.
The major attraction of the boat race is the
competition of snake boats chundanvallams or snake boats.Chundans (snake
boats) are an impressive sight, measuring over 100 feet in length, with
a raised prow. They were called snake boats by the former colonial
rulers, who based the name on a native boat found in Norway,although
Kerala's Chundans bear little resemblance to their European namesakes.
History
The history of the Nehru Trophy Boat Race is
associated with the visit of late Pandit Jawaharlal Nehru, the then
Prime Minister of India to Alappuzha. He chanced a trip from Kottayam to Alappuzha
by boat, through water logged Kuttanad. A pageantry of boats
accompanied him on the trip.The first race was an impromptu once
conducted in 1952 in honour of Panditji who visited Alappuzha.In that
race of snake boats, Nadubhagam Chundan stood first. Panditji, who was
thrilled and excited in the performance of the oarsmen, jumped into the
Nadubhagam Chundan, forgetting all security arrangements.The boat
proceeded to the boat jetty carrying the Prime Minister.On his return to
Delhi in December 1952, Nehru donated a Silver Trophy, which is a
replica of a snake boat placed on a wooden abacus.The trophy bears the
following inscription above his signature.
“To the winners of the boat race which is a unique feature of community life in Travancore Cochin."
This trophy later came to be known as Nehru
Trophy, and in fond memory of great Panditiji, the people of Alappuzha
celebrate the Nehru Trophy Boat Race every year.
Reminiscences
A beautiful golden ‘Mandapom’ under the Manro
lamp at Aryad. It is exquistely decorated. Artistically laid up seating
arrangements and a temporary platform and pavilion are set up.
The Vembanad Lake in front of the Mandapom.
Eight tracks, each of 30 meters width marked in the lake. Bamboo poles
laid in the one mile long distance for this. Special boats, motor
launches and big county crafts in line. The sons of Kuttanad are in
ecstasy.
Minutes give way to hours. Patient waiting by everyone. 01:40 Pm
“Here comes...., here comes..”
Everyone glanced and every finger pointed to a
distance.” Dorothy”, the special boat approaches majestically causing
flutters in the lake. The atmosphere gets filled with loud cheers. The
boat moves on and on aiming the 'Mandapom'. The esteemed Chief Guest,
clad in Churidar Pyjama-Kurtha, Gandhi cap and wearing pathan Shoes down
near the Mandapom.
“Panditji Ki Jai”! Deafening cheers from
thousands. The architect of modern India, Pandit Jawaharlal Nehru,
India's first Prime Minister raised his hands to receive salutations.
The guns boomed 63 times to mark Nehru's age. The office-bearers
garlanded the Prime Minister, who got seated in the Mandapom with his
characteristic, charismatic smile. Panditji liked specially the garland
made of Paddy grains. Indira Priyadarsini who was with her father was
given a casket made of paddy grains. Her children were presented with
bouquets in the shape of paddy bunches.
It is time for the race. A great boom is heard.
Eight snake boats (Chundan Valloms) darted forward in lighting speed,
marking the beginning of the race. Pandit Nehru watches the spectacular
sight through the binoculars. Like a child who cannot control its
ecstasy, he jumped up and down. He was greatly thrilled. As the race
boats neared the pavilion, the esteemed guest got on his chair. “There .. Comes ..”
, said he, holding his grand-children Rajeev and Sanjay. As the waves
of joy dashed in the little minds, Nehru asked his daughter “Indu, can u
see well”? She nodded.
The boats were nearing the finishing point. The sight of equal forces vying
for supremacy was a sight to be watched. The mind boggling affairs made
Nehru forget himself. He began dancing to the rhythm of the paddlers.
The banks of the lake were immersed in loud clapping. The rhyme and
rhythm of Vanchipattu (Boat songs) filled the entire atmosphere.
'Nadubhagom Chundan’ in unbelievable
speed crossed the finishing point and hoisted the winner, flag on the
boat. The then District Collector Kerala Varma announced the results of
the race over the microphone. The captain of “Nadubhagom”, Mathu Chacko
received the special prize from Panditji – the rolling trophy made in
pure silver, in the shape of a snake boat. The trophy costing Rs.1000/- ,
then raised the prestige of 'Nadubhagom Chundan'. The Captain of all
the boats received some prize or other from Jawaharlal Nehru.
After the race, all the Snake boats were going
towards the Alappuzha boat jetty. While nearing the VIP pavilion, the
oarsmen displayed their talents besides there immense joy. The sight of
the long row of snake boats with the routers inside it enchanted Nehru.
He tried to jump into the Nadubhagom Chundan as the boat reached very
near to the pavilion. The then home Minister of Thiru-Kochi,
T.M.Varghese tried to dissuade him saying, “It will be convenient to go
in a mechanized special boat”. “No, Mr.Varghese let me be in the snake
boat for five minutes. You don't have to be afraid”, said Panditji. Not
wasting time, Pandit Jawaharlal Nehru jumped into the Nadubhagom Snake
boat. His grand children who wanted to follow suit, were dissuaded. “You
may come with your mother in the special boat, he said. In spite of
Nehru's protestations, the security officer jumped into the Snake boat.
A pleasure trip was made by Pandit Jawaharlal
Nehru standing inside the Nadubhagom Chundan, in accompaniment of other
snake boats. The waves of Punnamada rolled on her beams. Emotional
deluge filled the atmosphere as India's Prime Minister, oblivious of
everything else, enjoyed the trip. This marked the beginning of the
greatest water sport in the world. The colourful Boat Race was first for
the “Prime Minister’s Trophy”. Later, it came to be known as ”Nehru Trophy Boat Race”. The Nehru Trophy Boat Race can rightly be called “Kuttanad's Olympics on water”, the national festival of the people of Kuttanad. This
is held every year on the second Saturday of August, at the
palm-fringed, picturesque Punnamada Lake, Alappuzha, Kerala, 'God's own
Country'.
Looking Back
The 8 Snake boats participated in the
procession were, Nadubhagom, Chambakkulam (Amichakari), ParthaSarathy,
Kavalam, Valiya Diwanji, Neppolean, Nethaji, GearGoss (I.C.Vallam).
The boat race was conducted at the west corner
of Vembanadu lake from west of Mantro Light at North towards south.
Starter was Sh.E.J. Luckose, Physical Director, CMS High School . Chief
Judge was Sh.Kurien John, Thazhathangady.
1954, Boat race was conducted as Prime Minister’s Trophy at Meenappally Vattakkayal, Kainakary.
Since 1955, the Boat Race is conducted at Punnamada Kayal.
In 1952, The Boat race was conducted by the District Collector, Kollam, since Alappuzha district was not there then.
The island pavilion was built in 1970.
The pageantry and excitement
The race courser having a length of about 1370
meters is divided into various tracks for the conduct of the
competition. When they are advancing through various tracks, it appears
like the fast moving snakes. The oarsmen splash the oars in unison
with the rhythmic chants and beats of drums. The movements of competing
boats are so thrilling that the spectators get a tune with the excited
mood of the surrounding uproars.
The festival begins with a procession of the
snake boats. The snake boats and the smaller varieties of Kerala race
boats like the ‘Churulan’, ‘Veppu’ and oadi’ move in a formation down
the 1.4 KM stretch of the lake as the sturdy villagers, their biceps
rippling in the sun, row with an elaborate flourish of the oars to the
singing of couplets from “Kuchelavritham Vanchipattu” the classic
Malayalam poem written by Ramapurathu Warrier to regale King Marthanda
Varma of Travancore in early 19th century during a boat journey from
Vaikom to Thiruvananthapuram. The numerous beaded umbrellas held aloft
in each boat, the gilded sterns of the ebony black snake boats and the
changing patterns that the rowers weave with their oars transform the
lake into a kaleidoscope. Floats giving glimpses of Kerala’s rich
cultural heritage follow the race boats, with artists performing
“kathakali” “theyyam” “panchavadyam” and “padayani”.
And then a quiet falls on the lake front, broken
only by the sound of ripples lapping the embankment and the rustle of
palm leaves in the wind. The snake boats line up at the starting point
for the great race. As the starter’s flag goes up, the scence freezes
into a tableau the rowers tense with their paddles poised, the pace
keepers alert and the steersmen straining against their long oars.
The flag falls in a blur and suddenly the
thumping begins. The crowd erupts into a roar, birds flutter up from
their perch on the trees and the snake boats hiss their way down the
lake in a haze of spray, fighting a pitched battle in the dappled
waters. “Ayyo-poyye… ayyo-poyye” – the cadence grows to a crescendo as
the oars dip and flash 100 to 120 times a minute and the steersmen hurl
their gigantic oars in a high arc.
Communal amity
Preparations for the big event begin several
weeks in advance. The snake boat is smeared with sardine oil for smooth
passage through water, the best oarsmen are selected and, under the
supervision of the senior most oarsmen, the practice sessions begin.
Around 150 oarsmen, who would represent the village, take the vow to
observe strict abstinence and celibacy till the oars to each of them.
Each ward in the village and at time rich individuals takes their turn
in feeding the athletes on the days of the practice at mass feasts on
the river banks.
Even in the days of untouchables, this was a
feature of the regattas with caste Hindus, Scheduled Castes, Christians
and Muslims sitting in the same row for the feast symbolising the
communal amity in Kuttanad. In fact, the Church has a traditional role
in the celebrations at Champakkulam though the water festival there is
associated with a temple legend.
|
15 | ചെറുതന | 1 |
16 | പായിപ്പാട് | 3 |
No comments:
Post a Comment